Hoppa till sidans innehåll

Så här går träningen till


Syfte

Syftet med karate är främst att förvärva hälsosamma vanor, såväl mental som fysisk styrka samt självbehärskning genom flitig träning.
Man ska inte förvänta sig snabba resultat. För att bemästra karate krävs hängiven träning och en lång tid av engagemang.

Träning

Man tränar individuellt, det idrottsliga momentet, och tillsammans, det sociala momentet. Man är inte beroende av andra för sin egen prestation. 

Normalt delar man ett träningspass i tre olika delar.
För gruppen ungdoma & vuxen lägger vi större vikt vid rörlighet och fightinriktade tekniker och mindre tid på traditionella träningsformer.
För barngrupper strävar vi efter en balans mellan traditionella grundtekniker och rörligare träning.

  1. Träningen börjar alltid med meditation
  2. Första delen är uppvärmning på ca 10-15 minuter
  3. Andra delen ägnas åt teknikträningen samt fysträning, innehållande olika moment på ca 35-40 min
  4. Tredje delen ägnas åt stretching & nedvarvning, ca 5-10 min

Beroende på vilken grupp man väljer att träna i har dessa moment olika innehåll och svårighetsgrader.

I nybörjargruppen lär man sig karate från grunden. På så sätt försäkrar vi oss om att du tränar upp de grundtekniker som behövs för att kunna gå vidare till en mer avancerad träning. 

Vem kan träna

Karate passar alla åldrar - man tränar efter egen förmåga. Kom och prova på, du blir glatt överraskat!
Alla kan träna oavsett ålder och kondition. Det spelar ingen roll om du tidigare tränat kampsport eller inte. Vi har passande träning till alla åldrar, smak och kondition. Det är du som väljer.

Metod & innehåll

  • Vår undervisningsmetodik skiljer sig radikalt från ”se och gör” metoden som tillämpas av ortodoxa stilar
  • Kanzen studenter lär sig att fråga från första början. Vi förväntar oss att våra elever frågar om allting
  • Om våra förklaringar inte är 100% logiska, begripliga och tydliga skall studenten inte acceptera dem
  • Eleven skall tillåtas en oändlig frihet att tänka och yttra sig, enligt vår metodik

Kihon

Träning på Kihon=grundtekniker i Kanzen innebär bl.a träning på slag, blockeringar, sparkar, mitsövningar, fotsvepning, kontring, fot– och kroppsrörelser (Ashi-Sabaki och Tae-Sabaki) och kombinationstekniker (Renzoku-Waza).

Kumite

I kumite (Sparring) tränar man på olika tekniker och taktiker mot en opponent och på det sättet lär man sig tillämpningen av dessa. Dessutom övar man på att bedöma avstånd , tajma tekniken rätt, kontrollera tekniken osv.

Kata

I kata tränar man på att utföra en serie av bestämda tekniker och rörelser (mönster) för att försvara sig mot en eller flera tänkta opponenter.

Kobudo

Traditionella vapen från Okinawa omfattar bl.a Sai, Nanchaku och Bo. Träning på kobudo börjar vid brunt bälte. Träning på Tonfa, Iai, Bokken och Jo kan också förekomma.

Uppdaterad: 08 OKT 2017 16:55 Skribent: Siamak Rezaie

Här kan du betala med epassi.

Här kan du betala med ActiWay och friskvårdskuponger.

 

Karate-EM 12-16 maj 2021 i Göteborg

Karate EM2021 i Göteborg

 

Gilla oss på Facebook

   

 

Hitta till oss!

 

 

 

 

 

 

Postadress:
Göteborg Karate Akademi IF - Karate
Kvibergs kaserner, Övre kaserngården 4D
41528 Göteborg

Besöksadress:
Kvibergs kaserner, Övre kaserngården 4D
41528 Göteborg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info